19 2016
Jaja bez ograniczeń?

Co takiego jest w tych jajach? 

Od dłuższego czasu trwa nagonka na jajka. Zastanawiasz się: to w końcu jeść czy nie jeść? A jeżeli jeść- to ile? Jajka dotychczas nie cieszyły się dobrym wizerunkiem, który zawdzięczają zwłaszcza przemysłowi farmaceutycznemu. W latach 60-tych ubiegłego wieku ruszyła n dużą skalę produkcja leków antycholesterolowych. Wówczas jajka uznano za sprawcę odpowiedzialnego za wzrost poziomy cholesterolu w organizmie człowieka. Do dziś wielu lekarzy przestrzega pacjentów przed nadmierna konsumpcja jaj zalecając ograniczenie spożycia (przez człowieka dorosłego) do około dwóch tygodniowo.

Uniewinnienie jajka zawdzięczają amerykańskim badaczom. Niestety informacja ta dotarła do niewielu lekarzy i konsumentów. Warto zastanowić się ile jest dziś produktów obniżających zawartość cholesterolu we krwi? No właśnie… Według prof. dr hab. Tadeusza Trziszka, który zrobił doktorat i habilitację na temat jajek, człowiek powinien spożywać ich tyle, na ile ma ochotę. Im więcej ich jemy, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo wystąpienia miażdżycy, ponieważ w naczyniach krwionośnych odkłada się cholesterol tylko produkowany przez naszą wątrobę, a nie ten zjadany z jajami.

 

Niepotrzebnie siejemy panikę słysząc słowo cholesterol, ponieważ jest on kluczową substancją niezbędną do życia. Występuje we wszystkich tkankach naszego organizmu i wchodzi w szereg szlaków metabolicznych. Jest konieczny w tworzeniu hormonów płciowych, witaminy D i kwasów żółciowych. Część cholesterolu jest wytwarzana przez nasz organizm, a resztę musimy dostarczyć wraz z pożywieniem. Kiedy wystąpi jakiś defekt w organizmie, to pojawiają się problemy. Cholesterol zaczyna odkładać się w naczyniach krwionośnych, zamyka ich światło, co w konsekwencji prowadzi do zawału serca. Taka sytuacja może być też wywołana przez wrodzony defekt metaboliczny u osób z hipercholesterolemią. Organizm takich osób nie radzi sobie z nadprodukcją cholesterolu odkładając go w naczyniach, co staje się czynnikiem ryzyka w rozwoju miażdżycy i choroby wieńcowej.

 


Jajka jako komórki rozrodcze ptaków, zawierają wszystkie składniki odżywcze potrzebne do rozwoju zarodka (w końcu ma z nich powstać nowe życie!). Dostarczają nam przede wszystkim białka o najwyższej wartości biologicznej spośród wszystkich produktów, które spożywamy. To białko jest w pełni wykorzystywane przez nasz organizm. Tłuszcz zawarty w jajku odznacza się wysokim stopniem strawności i wysoką zawartością cholesterolu. Jajka bogate są w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach A, D, E i K, witaminy z grupy B oraz żelazo, fosfor, siarkę, potas wapń, magnez, miedź, cynk, mangan, kobalt oraz jod.


Wniosek: od dzisiaj nie boimy się jaj!


Wskazówka:

Jaja należy dokładnie umyć w ciepłej wodzie przed spożyciem (myjąc je przez włożeniem do lodówki uszkadzamy ich naturalny system ochronny!), ponieważ na skorupce mogą znajdować się bakterie Salmonelli odpowiedzialnej za zatrucia pokarmowe wywołujące biegunkę, gorączkę i wymioty.

 

Bibliografia:

1) ,,Food Forum''

2) ,,Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu'' J. Gawęcki

3) ,,Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka'' H.Ciborowska, H.Rudnicka